20 Jul 2020

RAGAM PENDUDUK MADINAH

Seusai solat asar, sambil duduk berehat meneguk air zamzam yang tersedia di Masjid Nabawi, perhatian hamba tertumpu pada pergaduhan kecil dua orang budak berbangsa arab berusia sekitar 9 ke 10 tahun.

Tanpa hamba mengetahui apa puncanya, salah seorang mengejar dan memukul belakang sahabatnya dengan menggunakan kopiah semahunya tanpa henti. Tanpa ada cubaan membalas, sahabat yang dipukul cuba menenangkan sahabat yang memukul tadi dengan berkata,

“Kalau kau tak boleh menghormati para muslimin yang berkunjung ke masjid ini atas kelakuanmu, sekurang-kurangya hormatilah Tuhan Kaabah dan Rasulnya.” Sambil jarinya menunjuk tepat ke arah maqam Rasulullah.

Sahabat yang memukul tadi berhenti memukul dan mula termenung lalu berkata, “Kau benar”. Pertelingkahan kecil tadi terus terhenti dengan kedua mereka berpisah membuat haluan memasuki halaqah Quran masing-masing seolah macam tiada apa yang berlaku.

Kagum dengan apa yang terjadi buatkan hamba termenung seketika. Betapa hebat dan matangnya fikiran dan akhlak anak-anak seusia ini mengatasi perbalahan ini tadi dengan ajakan berfikir dan muhasabah sementara yang seorang lagi pula akur dan sabar dalam menahan amarah atas kebenaran yang disampaikan sahabatnya meskipun ketika sedang marah.

Semoga Allah taala golongkan kita dan ahli keluarga kita dalam kalangan mereka yang sentiasa membenarkan yang haq meski di saat yang pahit dan sukar. Yang sentiasa berpaling kepada yang batil meski di saat kau bisa mendapat faedah dan keuntungan daripadanya.

Wahai tuhan pemilik Kaabah, sungguh kami merindui dua tanah haramMu.

Kredit: ZaQuan Jamalludin

Nak admin share lagi jom sertai

https://t.me/tawauakupergiumrah

https://www.facebook.com/groups/226765098777592/?ref=share

#daftarandalusiatawau

 #tawau #kunak #lahaddatu #semporna #kalabakan



Tiada ulasan:

Kawasan Tanah Perkuburan Jannatul Baqi, Madinah

Kawasan Tanah Perkuburan Jannatul Baqi, Madinah Rujukan lokasi tanah perkuburan sebagai panduan semua Kredit : Penulis